Expo
Povestea pietrei: funicularul reșițean
Expo: Povestea pietrei: funicularul reșițean
Punctul zero: Cariera și Stația de Concasare

Totul începe cu piatra de calcar, care era dinamitată și extrasă la Cariera Doman iar apoi spartă în bucăți mai mici la concasorul din aceeași vale.

Calcarul, minereul de fier și cocsul erau cele trei elemente care intrau în furnal pentru a produce fontă. Minereul este materia primă, cocsul are rol de combustibil, iar calcarul (adică carbonatul de calciu care se transformă în oxid de calciu) reduce minereul, care astfel devine metal pur.

Carierele mai vechi de calcar precum cele din jurul furnalelor nu mai erau suficiente. Așa s-a deschis o nouă carieră la Doman echipată cu stații de pre-concasare, concasare-sortare și expediție. La Concasor rezultau 3 sortimente de calcar: zavură pentru aglomerator (de cea mai mică granulație), sort pentru furnal de granulație medie; și sort pentru producerea varului, de cea mai mare granulație. Din acest punct, tot calcarul care era concasat și sortat la stație era încărcat în corfele funicularului pentru a continua drumul spre fabrici.

Dinamita era folosită pentru a penetra în stratul de piatră. În apropiere se află un bunker unde obișnuia să se stocheze dinamita; bunkerul s-a transformat în pivniță pentru murături, iar stația de observare de unde se păzea dinamita a devenit afumătoare de cârnați. | Sursă imagine: Muzeul Cineastului Amator | Foto: Ioan Mato, Muzeul Cineastului Amator

Excavator printre bolovani de calcar la Cariera Doman| Foto: Ioan Mato, Muzeul Cineastului Amator

Stația de Sortare-Concasare a bolovanilor de calcar | Foto: Ioan Mato, Muzeul Cineastului Amator

1 / 12