Funicularul este o structură metalică care traversează centrul Reșiței la o înălțime de 32 metri, iar în timp a devenit un simbol al orașului. În trecut, acesta străbătea 3.3km pentru a transporta calcar de pe Valea Domanului la uzinele care aveau nevoie de var pentru procesele siderurgice. Construcția sa a venit odată cu sistematizările care au plasat industria în inima vieții urbane. Dezindustrializarea a "mâncat" multe embleme de fier ale orașului, dar funicularul, complex și extrem de dificil de demontat, a supraviețuit.
Pe parcursul anilor, funicularul a transportat calcar dar și oameni, a găzduit propagandă sau mesaje informale lăsate de oamenii de dedesubt, a fost un spațiu pentru muncă dar și pentru căutările de adrenalină ale adolescenților. Astăzi, acest conector al orașului abandonat de 30 de ani se pregătește de o reinventare. Expoziția dorește să documenteze contribuția funicularului în industria reșițeană, felurile în care a schimbat fața și organizarea orașului și să celebreze relația reșițenilor cu acesta. Mai mult, punem pe masă planurile de transformare ale funicularului pentru a îndeplini alte funcții, care de această dată centrează oamenii.
Pentru a înțelege mai bine funicularul de calcar reșițean, vă invităm să explorați arhiva de imagini.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Această expoziție a fost realizată în cadrul proiectul „Fantasticul Funicular: Ultimul An în Straie vechi”, finanțat de Adminstrația Fondului Cultural Național, cu co-finanțarea și sprijinul Primăriei Municipiului Reșița. Acest proiect este implementat sub egida Reșița 250LAB, în coordonarea MKBT, în parteneriat cu Muzeul Cineastului Amator, Fundația Comunitară Banatul Montan, Bike Attack, D Proiect și WeWilder.
Conținutul acestei expoziții se bazează în principal pe cercetarea arh. Daiana Maciulschi, ca parte din echipa de lucru a D Proiect, și ulterior, ca demers academic. Expoziția înglobează date și amintiri de la cetățeni și foști angajați colectate și procesate de Alexandra Lulache (MKBT), planșe și randări realizate de D Proiect pentru proiectul tehnic de conversie funcțională a funicularului, fotografii de arhivă din colecția fotografului Ioan Mato digitalizată de Muzeul Cineastului Amator, precum și fotografii realizate de Marius Vasile Petre Dalea. Grafică realizată de Laura Tomșa.
Le mulțumim pe această cale dlor Ioan Mato Jr, Remus Rodină, Alexandru Borza, Norbert Protocsil și Iulian Georgevici că ne-au acompaniat pe teren pe traseul funicularului și ne-au împărtășit din experiența dumnealor de a fi lucrat la uzinele reșițene, în legătură directă sau indirectă cu funcționarea funicularului.
Traseul funicularului de calcar
Punctul zero: Cariera și Stația de Concasare
Destinația finală: Fabrica de var și Aglomeratorul
Munca la funicular
Funicularul conector
Proiectarea și construirea funicularului
Transformări urbane: sistematizarea Centrului Doman
Exproprieri și șantier
Presa și propaganda vremii
Funicularul și perioada tranziției
Tranziția spre viitor: Natura
Funicularul reinventat